Olen työskennellyt koko työurani autismikirjon ja neuropsykiatristen oirekuvien parissa. Työkseni olen suunnitellut tukitoimia ja kuntoutusta autismikirjon henkilöille sekä toteuttanut kuntoutusta. Olen myös työnohjannut aihepiiriin liittyen. Lisäksi olen tehnyt erotusdiagnostisia tutkimuksia sekä elämänkaarihaastatteluita diagnostiikan tueksi. Olen työskennellyt lasten, nuorten ja aikuisten kanssa.
Työni ohessa olen tehnyt myös tutkimustyötä ja väitellyt varhain alkavan skitsofrenian ja autismikirjon välisestä yhteydestä vuonna 2015. Olen tarkastellut autismikirjon tyttöjen ja naisten oirekuvaa artikkelissani: Aspergerin oireyhtymä tytöillä ja naisilla (Duodecim, 2011).
Kouluttaudun ahkerasti työni ohella.
Olen opiskellut diagnostisten välineiden käyttöä kuten ADI-R sekä The Diagnostic Interview for Social and Communication Disorders (DISCO). Näiden menetelmien avulla saadaan kattavaa kuvausta henkilön kehityshistoriasta epäiltäessä autismikirjon oirekuvaa. DISCO on vielä laajempi kuin ADI-R ja sen avulla voidaankin kattavasti kartoittaa myös liitännäisoireita, joiden huomioiminen on keskeistä suunniteltaessa kuntoutusta ja tukitoimia. Suomessa kyseistä välinettä on pätevyys käyttää vain muutamilla henkilöillä.
Olen suorittanut psykologeille suunnatun laajan kehitysvamma-alan täydennyskoulutuksen, joten osaan huomioida asiakastyössä myös kehitysvammaisuuden.
Koulutus
Aikuisten kognitiivinen psykoterapeutti
Helsingin yliopisto/ Luote, 6.6.2018. Lopputyö, Skeematerapia osana aikuisen autismikirjon henkilön psykoterapiaprosessia, kiittäen hyväksytty.
Psykologian tohtori, PsT.
Helsingin yliopisto, 27.10.2015. Väitöskirja, The comorbidity of schizophrenia and pervasive developmental disorders in adolescence, arvosana: magna cum laude approbatur
Neuropsykologian erikoispsykologi VET
24.11.2015
Psykologian maisteri, PsM.
Helsingin yliopisto 8.6.2006 (laillistettu 12.6.2006). Pro gradu -tutkielman aihe: Neurokognitiiviset erityisvaikeudet lapsilla, joilla on Aspergerin oireyhtymä. Aineistona tutkimani 30 (iältään 9-12-vuotiasta) Asperger- lasta NEPSY- ja WISC- tutkimusvälineitä käyttäen Lasten ja nuorten sairaalasta. Pro gradu -tutkielman arvosana: magna cum laude approbatur
Työhistoria
2014–2018
Neuropsykologipalvelu Ludus Oy (johtava neuropsykologi 2015 alkaen)
2010–2012
Lääkärikeskus Ord och Mening
2010–2012
ETEVA- kuntayhtymä
2006–2010
Autismisäätiö
1.9.2006–29.10.2006
HUS Lasten ja nuorten sairaala, Lastenlinna
05–06/2006 ja 08/2006
HYKS neuropsykiatrian poliklinikka
Kevät 2006
HYKS neuropsykiatrian poliklinikka
(opintoihin liittyvä harjoittelu)
Laajemmat täydennyskoulutukset
Yksilöskeematerapiakoulutusmoduuli
(ISST:n hyväksymä, laajuus 42 tuntia) 3/2022- 5/2022
MYmind advanced teacher training
Mindfulness training for Children and Youth with ADHD, or with ASD and parallel Mindful Parenting
Ohjaajakoulutus marraskuu 2018
Individualiserad Autismrelaterad terapi- Web-baserad specialistkurs för psykologer (kevät 2017)
Puoli vuotta (12 x 90min) kestänyt nettikurssi aikuisten autismikirjon henkilöiden psykoterapiatyöskentelystä. Kurssin luennoi psykoterapeutti Valerie Gaus.
Kehitysvamma-alan täydennyskoulutus psykologeille
(kesto 1 ½ vuotta, Psykologiainstituutti) 1.4.2008- 7.5.2009
Interview for social and communication disorders (DISCO)- koulutus
(The National Autistic Society, Bromley) kevät 2008
DISCO on puolistrukturoitu diagnostinen haastattelumenetelmä. Sen avulla saadaan kattavasti tietoa henkilön tämänhetkisestä käyttäytymisestä, taitojen kehittymisestä, poikkeavista kehityksellisistä käyttäytymispiirteistä ja liitännäisoireista kehityksellistä neuropsykiatrista häiriötä epäiltäessä. Sitä voidaan käyttää apuna diagnosoinnissa, arvioinnissa tai kuntoutuksen suunnittelussa. Haastattelu suoritetaan tutkittavan varhaisvaiheet hyvin tuntevalle henkilölle, yleensä vanhemmille. Kootuista tiedoista kirjoitetaan lausunto. Haastattelumenetelmän käyttöön vaaditaan erillinen koulutus.
Autism Diagnostic Interview — Revised (ADI-R )
kevät 2011
Puolistrukturoitu diagnostinen haastattelumenetelmä autismikirjon oirekuvan kartoitusta varten.
Julkaisut
Waris, P., Kulomäki, T., Tani., P. (2011).
Aspergerin oireyhtymä tytöillä ja naisilla.
Duodecim, 127(15): 1571—1577.
Waris, P., Lindberg, N., Kettunen, K., Tani, P. (2012).
The relationship between Asperger’s syndrome and schizophrenia in adolescence.
European Child and Adolescent Psychiatry, 22(4), 217–223.
Waris, P., Lindberg, N., Kettunen, K., Lipsanen, J., Tani, P. (2014).
Catatonic features in adolescents with schizophrenia with and without a comorbid pervasive developmental disorder.
Child and Adolescent Psychiatry and Mental Health, 8:16.
Waris, P., Lindberg, N., Kettunen, K., Tani, P. (2014).
Delays in the progress of developmental skills among adolescent schizophrenia patients with and without a co-morbid pervasive developmental disorder.
Psychiatria Fennica, 45, 62–75.
Waris, P., Tani, P., Lindberg, N., Lipsanen, J., Kettunen, K., Kaltiala- Heino R., Saarimaa, L- K., Reinvall, O., Voutilainen, A., Hokkanen, L. (2016).
Are there differences in neurocognitions and social cognitions between adolescents with schizophrenia, a pervasive developmental disorder and both disorders?
Applied Neuropsychology: Child. 5(4): 303–310.
Waris, P., & Virta, M. (2020).
Kehitykselliset neuropsykiatriset häiriöt.
In S. Kähkönen, I. Karila, M. Koivisto, & N. Holmberg (Eds.), Kognitiivinen psykoterapia (9. uud. p. ed., pp.
451-469). Duodecim.